jueves, 7 de septiembre de 2017

EXTRACTE DE LA PROGRAMACIÓ PER L' ALUMNE

EXTRACTE DE LA PROGRAMACIÓ PER L' ALUMNE
(EN CONSTRUCCIÓ)


EXTRACTE DE LA PROGRAMACIÓ DE LA MATÈRIA A LLIURAR A L’ALUMNE


PROFESSOR
 Sílvia Gil Cordero (3r A – B - C)
NIVELL EDUCATIU
ESO
MATÈRIA
CULTURA I VALORS ÈTICS
CURS
TERCER D’ ESO

CONTINGUTS
UNITAT 1. Ser un mateix i aprendre a habitar el món.
UNITAT 2.  Projectes de servei a la comunitat.
UNITAT 3.  Relacions personals.
UNITAT 4.  Jutjat moralment.
UNITAT 5. Millor deixar-ho córrer!
UNITAT 6. Democràcia.
UNITAT 7. Tribus urbanes contra bandes de carrer.
UNITAT 8. Cap entitat sense web.
UNITAT 9. Comunicar-se amb les TIC.
UNITAT 10. L’argumentació.
UNITAT 11. Holocaust.
UNITAT 12.Com va néixer la història?
UNITAT 13. Creences sobre els déus a l’antiguitat.
UNITAT 14. Pensar i decidir per un mateix.
UNITAT 15. Participació.
UNITAT 16. Muntar una festa al centre educatiu.
UNITAT 17. Els valors heretats de l’antiguitat.
UNITAT 18. Ser feliç.
UNITAT 19. Ètica i professions.
UNITAT 20. Mediació.
UNITAT  21. Ser dona, ser home.
UNITAT 22.  Xarxa educativa.
UNITAT 23. Decisions que no agraden a tothom.
UNITAT 24. Diversitat.
UNITAT 25. Motius per a manifestar-se.
UNITAT 26. Gènere i convivència.
UNITAT 27. Per un habitatge digne.
UNITAT 28. Bé comú.
UNITAT 29. Cultura de la pau.
UNITAT 30.  Ètica i drets humans.
Fòrum Local de Convivència “STOP____”










COMPETÈNCIES
Les competències bàsiques de la matèria de cultura i valors ètics pretenen desenvolupar en l’alumne un seguit de competències personals, interpersonals i socioculturals tot aplegant i vertebrant continguts procedents de l’ètica, la filosofia i la història de la cultura.
Aquesta matèria té com a nucli la fonamentació dels valors ètics que han d’inspirar els criteris per tal de jutjar fets i accions. En ocupar-se dels valors, promou aquelles actituds imprescindibles per viure i conviure en la societat actual, complexa i diversa.
Cultura i valors ètics inclou competències adreçades a millorar l’autonomia personal de l’alumne recolzada en la deliberació reflexiva, asserenada i amb criteris, que consideri les conseqüències dels propis actes i els faci conscients de les responsabilitats que se’n deriven. També inclou aquelles competències orientades a millorar la capacitat de pensar críticament, d’avaluar la fiabilitat de les fonts d’informació i de cercar constantment la millora en la fonamentació del propi pensament per tal de prendre decisions davant de situacions noves, així com ser capaç de presentar i debatre els propis punts de vista de forma argumentada.
Com correspon a la formació que mereixen els futurs ciutadans i ciutadanes del segle XXI, la matèria conté, a més, competències relatives al respecte a un mateix i als altres, a la gestió assertiva i cooperativa dels conflictes interpersonals i al desenvolupament de les habilitats per al diàleg que promoguin la cultura de la pau. També es pretén el desenvolupament de la sensibilitat moral, especialment el fet de posar-se en el lloc de l’altre, el sentit de la justícia i la preservació dels lligams afectius amb les altres persones. Així mateix, es proposa contribuir a fer l’alumnat competent per viure i conviure en el pluralisme i en la diversitat d’identitats (de gènere, nacionals, ètniques, religioses...), tot descobrint els valors que es comparteixen més enllà de les identitats que diferencien.
Al mateix temps, es fomenta la consciència de les arrels culturals a través de les manifestacions artístiques i culturals, com la música, les arts plàstiques, la literatura i l’evolució del pensament sobre els valors amb relació a la noció d’ésser humà, les relacions humanes, la natura, la ciència i la tècnica.
Finalment, es proposa que l’alumne sigui capaç de treballar en equip de manera cooperativa i creativa, així com afavorir la participació activa com a ciutadà amb una actitud de compromís cívic per tal de promoure un augment de la qualitat democràtica de la nostra societat.
L’assoliment de les competències d’aquesta matèria s’ha de considerar com a producte del treball continu per mantenir-les, millorar-les i ampliar-les davant de situacions de complexitat creixent, atès que el caràcter bàsicament actitudinal de la majoria fa que avancin totes alhora i de forma interrelacionada. Per això s’ha optat per no graduar-les. Aquesta relació Currículum educació secundària obligatòria Àmbit de cultura i valors (cultura i valors ètics) entre les competències comporta disposar, en canvi, d’un instrument d’avaluació per a l’observació sistemàtica que contingui indicadors de la consolidació de cada competència.
Dins de cada competència s’han determinat uns continguts clau que són essencials per assolir-la. Alguns d’aquests continguts poden estar al servei de l’adquisició de diverses competències. A més dels seus continguts conceptuals específics, la matèria es nodreix dels continguts d’altres matèries, com les llengües, les ciències socials o les de l’àmbit cientificotecnològic.
Atès el caràcter prosocial de la majoria de competències de la matèria, ocuparan un lloc privilegiat en la metodologia totes les tècniques de dinàmica de grups que impliquin interacció entre els membres de la classe. També serà important el recurs a les diverses arts. Convé, a més, que cada sessió setmanal constitueixi una unitat que es clogui en si mateixa i que contingui activitats variades.

CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’avaluació és el seguiment i la verificació del procés d’aprenentatge de l’alumne. L’avaluació de la matèria de cultura i valors ètics ha de dotar-se d’instruments d’avaluació variats i adequats per fer el seguiment acurat i la verificació posterior cap a l’adquisició gradual de les competències d’etapa.
La matèria de cultura i valors ètics conté dues característiques rellevants per a l’avaluació rigorosa dels aprenentatges que demana:
1. La llista de les deu competències de la matèria de cultura i valors ètics no és jeràrquica ni tampoc cronològica, sinó que, igual que les dimensions que les agrupen, les competències interactuen i guarden relació les unes amb les altres.
Aquesta raó comporta que les tècniques d’avaluació han de plantejar entorns que permetin distingir una competència de l’altra i, a la vegada, reflecteixin la relació entre elles. El grau de complexitat de les tècniques d’avaluació s’ajustarà a cada curs escolar.
Són exemples de tècniques d’avaluació:
      -  Observació de comportament espontani.
      -  Creació de situacions reals o simulades mitjançant estudi de casos.
      -  Autoavaluació.
      -  Avaluacions creuades, mútues.
      -  Redaccions espontànies que projecten el posicionament propi.
      - Cròniques, exposicions que incorporin els judicis valoratius que emeten les persones implicades.
      - Confecció d’obres (poema, dibuix...) representatives de les situacions tractades.
      - Presentació d’una notícia, d’un esdeveniment.
      - Confecció d’un portfoli vinculat al servei comunitari que doni pautes per a l’avaluació.

2. Les deu competències inclouen capacitats de diferents tipus i l’aprenentatge d’aquestes capacitats és dinàmic, obert i en evolució.
Les capacitats que integra una competència són de caràcter:
Cognitiu: descobrir, argumentar, aportar, opinar, comprendre, treure conclusions, dialogar.
Hàbit: col·laborar, innovar.
Actitudinal: valorar, respectar, prestar atenció, ser responsable, comprometre’s.

Convé, doncs, disposar d’instruments d’avaluació contínua al servei d’aquesta obertura i dinamisme, adequats per captar, seguir i verificar el procés dinàmic cap a l’adquisició d’aquests tres tipus de capacitats integradores de cadascuna de les competències. Són exemples d’instruments d’avaluació :
Pautes d’observació
Rúbriques d’elements de descoberta
Rúbriques d’autoavaluació i d’interavaluació

Al final de l’etapa, l’avaluació final de resultats verificarà el grau d’adquisició de cadascuna de les competències.
La detecció i verificació de les competències de la matèria de cultura i valors ètics proporciona a l’equip docent una informació rellevant i complementària de l’alumne que haurà de recollir-se en el seu document orientador de final d’etapa i que, al seu torn, enriquirà la seva orientació al llarg de la vida. Currículum educació secundària obligatòria Àmbit de cultura i valors (cultura i valors ètics) continguts que apareixen a primer i segon cursos, només indica que es recomana començar-los en aquests cursos, però que caldrà continuar-los treballant a tercer i quart també.



Instruccions d’ avaluació de la  matèria de Cultura i valors ètics de Tercer d’ESO.

Cada dia de classe es demanarà a l’ alumne la presentació del treball de l’ aula o bé el treball fet a casa, que podrà ser exercicis del llibre, el dossier o, anàlisi d’ alguna pel·lícula visionada a l’ aula. D’ aquesta manera, cada alumne anirà confeccionant un portfoli individual de treball diari amb portada, amb fulls tipus DNA4 (no llibreta)  i funda de plàstic. La professora es quedarà amb el material, fins el dia de la correcció tenint en compte les dates de l’ avaluació pertinent. Així doncs, l’ alumne que no hagi presentat algun exercici o treball, haurà de presentar uns altres que es pactaran amb la professora de l’ assignatura. Es farà una nota mitjana, a criteri de la professora, tenint en compte la senzillesa o dificultat, dels treballs entregats, que serà la nota de l’ avaluació.

Els alumnes tindran fins a quatre dies d' entrega de les activitats avaluables. El quadre serà el següent. Per exemple, per entregar la Sessió 1 (3r B):



Dijous 21 Setembre 2017: S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous, 28 Setembre 2017: S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous, 5 Octubre 2017:  No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous, 19 Octubre 2017: Es restarà -1 punt  d' actitud a sumar a la nota global de les activitats

Es proposaran dates d' entrega per a cada Sessió. 

La nota de qualificació de tot el curs, sorgirà de la nota mitjana de les tres avaluacions. Si aquesta nota és 5 punts, es considerarà l’ assignatura aprovada. Si aquest no és el cas, l’ alumne s’ haurà d’ examinar de l’ avaluació o avaluacions suspeses a la prova extraordinària de juny. Si l’ alumne no aprova al juny, s’ haurà d’ examinar de tota la matèria a la prova extraordinària de setembre, amb un examen de comentari de text amb preguntes. Caldrà la presentació dels DEURES D' ESTIU, condició indispensable per aprovar l' assignatura. 


BIBLIOGRAFIA
SAVATER,  Fernando: Ética para Amador.
ROVIRA, Àlex y TRIAS DE BES MINGOT, Fernando: La buena suerte. Claves para la prosperidad.

MATERIAL NECESSARI

Llibre de text  Cultura i valors ètics 3r ESO de la col·lecció “Atòmium” de l’ Editorial Text/Galera


No hay comentarios:

Publicar un comentario

SESSIÓ 3 RELACIONS PERSONALS (DIMENSIÓ PERSONAL). Competències 1, 2 CC7 Article 16.

  SESSIÓ 3 RELACIONS PERSONALS  (DIMENSIÓ PERSONAL) Competència 1. Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels prop...