jueves, 13 de septiembre de 2018

EXTRACTE DE PROGRAMACIÓ DE CULTURA I VALORS ÈTICS


EXTRACTE DE LA PROGRAMACIÓ DE LA MATÈRIA A LLIURAR A L’ALUMNE

PROFESSOR
SILVIA GIL CORDERO
NIVELL EDUCATIU
ESO
MATÈRIA
CULTURA I VALORS ÈTICS
CURS
3r ESO

CONTINGUTS DE LA MATÈRIA


UNITAT 1. Ser un mateix i aprendre a habitar el món
UNITAT 2.  Projectes de servei a la comunitat
UNITAT 3.  Relacions personals
UNITAT 4.  Jutjar moralment
UNITAT 5. Millor deixar-ho córrer!
UNITAT 6. Democràcia
UNITAT 7. Tribus urbanes contra bandes de carrer
UNITAT 8. Cap entitat sense web
UNITAT 9. Comunicar-se amb les TIC
UNITAT 10. L’ argumentació
UNITAT 11. Holocaust
UNITAT 12. Com va néixer la història?
UNITAT 13. Creences sobre els déus a l’ antiguititat
UNITAT 14. Pensar i decidir per un mateix
UNITAT 15. Participació
UNITAT 16. Muntar una festa al centre educatiu
UNITAT 17. Els valors heretats de l’ antiguitat
UNITAT 18. Ser feliç
UNITAT 19. Ètica i professions
UNITAT 20. Mediació
WHAT’S UP! Què saps de salut mental? 
UNITAT  21. Ser dona, ser home
UNITAT 22.  Xarxa educativa
UNITAT 23. Decisions que no agraden a tothom
UNITAT 24. Diversitat
UNITAT 25. Motius per manifestar-se
UNITAT 26. Gènere i convivència
UNITAT 27. Per un habitatge digne
UNITAT 28. Bé comú
UNITAT 29. Cultura de la pau
UNITAT 30.  Ètica i drets humans
FORUM LOCAL DE CONVIVÈNCIA “STOP BULLYNG” 
                                                          












COMPETÈNCIES

Les competències bàsiques de la matèria de cultura i valors ètics pretenen desenvolupar en l’alumne un seguit de competències personals, interpersonals i socioculturals tot aplegant i vertebrant continguts procedents de l’ètica, la filosofia i la història de la cultura.
Aquesta matèria té com a nucli la fonamentació dels valors ètics que han d’inspirar els criteris per tal de jutjar fets i accions. En ocupar-se dels valors, promou aquelles actituds imprescindibles per viure i conviure en la societat actual, complexa i diversa.
Les diferents competències de la matèria Cultura i Valors ètics s’agrupen en tres dimensions: la dimensió personal, la dimensió interpersonal i la dimensió sociocultural:
Tercer i quart cursos
Dimensió personal
Competències 1,2, 3 i 4
Competències Clau (CC):
CC5. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social.
CC6. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques.
CC7. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948.
CC8. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats.
CC9. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats.
CC10. Els drets humans com a deures morals.
CC11. Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els drets de les generacions futures.
CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
CC13. El bon argument.
CC14. Els aspectes d’una argumentació.
CC15. L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat... CC18. La millora i la innovació com a estímul de l’avenç col·lectiu.
CC19. Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i ètiques apriorístiques.
CC20. Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica aplicada.

Dimensió interpersonal
Competències 5, i 6
Competències clau (CC):
CC23. Diversitat d’identitats. Les diferències i els seus contextos.
CC25. Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat, compromís i les seves manifestacions externes.
CC26. El concepte de diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de comunicació d’idees, de sentiments i de relació.
CC27. Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat...
CC28. Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat...
CC29. El conflicte. Anàlisi de conflictes. El tractament de conflictes interpersonals com a actor, com a espectador, com a afectat. Estratègies: conversa, negociació, mediació...
CC30. La cultura de la pau. Violència directa i violència estructural. Tipus de pau. Models i exemples de la cultura de la pau...

Dimensió sociocultural
Competències 7,8,9 i 10
Competències clau (CC):
CC31. La tradició grecoromana, la judeocristiana i la il·lustrada europea entorn de les cosmovisions de:
 a) el món,
 b) l’ésser humà,
c) la història,
d) la divinitat.
CC32. Els principis que es desprenen de les tres cultures. Exemples.
CC33. Els principis i valors que perviuen en els nostres dies. Aportació budisme i islam. Referència a diferents teories ètiques.
CC35. Les obres literàries modernes i contemporànies, les arts plàstiques (arquitectura, escultura, pintura) i les arts immaterials (música, teatre, dansa i cinema), com a expressions de comportaments ètics.
CC38. L’exercici de la política i les seves repercussions ètiques.
CC39 El medi natural i les seves implicacions (ètica del consum, medi ambient).
CC41. Els mitjans de comunicació: tractament de la informació. Informació i comunicació en la xarxa. CC43. Valors i actituds a partir d’un sistema democràtic: solidaritat, bé comú, compromís, diàleg.
CC44. Àmbits de cooperació i participació: voluntariat, ONG, centres d’assistència comunitària.
CC45. La xarxa educativa en el territori: escoles, museus, sales d’art, centres artístics, biblioteques, centres esportius, esplais.











CRITERIS D’AVALUACIÓ


L’avaluació és el seguiment i la verificació del procés d’aprenentatge de l’alumne. L’avaluació de la matèria de cultura i valors ètics ha de dotar-se d’instruments d’avaluació variats i adequats per fer el seguiment acurat i la verificació posterior cap a l’adquisició gradual de les competències d’etapa.
La matèria de cultura i valors ètics conté dues característiques rellevants per a l’avaluació rigorosa dels aprenentatges que demana:
. La llista de les deu competències de la matèria de cultura i valors ètics no és jeràrquica ni tampoc cronològica, sinó que, igual que les dimensions que les agrupen, les competències interactuen i guarden relació les unes amb les altres. Això comporta que les tècniques d’avaluació han de plantejar entorns que permetin distingir una competència de l’altra i, a la vegada, reflecteixin la relació entre si.

Són exemples de tècniques d’avaluació:
-          Observació de comportament espontani.
-          Creació de situacions reals o simulades mitjançant estudi de casos.
-          Autoavaluació.
-          Avaluacions creuades, mútues.
-          Redaccions espontànies que projecten el posicionament propi.
-          Cròniques, exposicions que incorporin els judicis valoratius que emeten les persones implicades.
-          Confecció d’obres (poema, dibuix...) representatives de les situacions tractades.
-          Presentació d’una notícia, d’un esdeveniment.
-          Confecció d’un portfoli vinculat al servei comunitari que doni pautes per a l’avaluació.

. Les competències inclouen capacitats diverses, i el seu aprenentatge és dinàmic, en evolució.
Les capacitats que integra una competència són de caràcter:
-          Cognitiu: descobrir, argumentar, aportar, opinar, comprendre, treure conclusions, dialogar.
-          Hàbit: col·laborar, innovar.
-          Actitudinal: valorar, respectar, prestar atenció, ser responsable, comprometre’s.

Convé, doncs, disposar d’instruments d’avaluació contínua al servei d’aquesta obertura i dinamisme, adequats per captar, seguir i verificar el procés dinàmic cap a l’adquisició d’aquests tres tipus de capacitats integradores de cadascuna de les competències.

 En acabar l’etapa, l’avaluació final de resultats verificarà el grau d’adquisició de cada competència.
La detecció i verificació de les competències de la matèria proporcionen a l’equip docent informació rellevant i complementària de l’alumne que haurà de recollir-se en el seu document orientador de final d’etapa i que, al seu torn, enriquirà la seva orientació al llarg de la vida.



Instruccions d’ avaluació de la  matèria de Cultura i valors ètics de Tercer d’ ESO

Cada dia de classe es demanarà a l’ alumne la presentació del treball de l’ aula o bé el treball fet a casa, que podrà ser exercicis del llibre, del bloc, o, anàlisi d’ alguna pel·lícula o documental visionat a l’ aula. D’ aquesta manera, cada alumne anirà confeccionant un portfoli individual de treball diari amb portada, amb fulls tipus DNA4 (no llibreta)  i funda de plàstic. La professora es quedarà amb el material, fins el dia de la correcció tenint en compte les dates de l’ avaluació pertinent.

Així doncs, l’ alumne podrà presentar les activitats de cada sessió formativa, per exemple, de la següent manera:

DATA D' ENTREGA 

3r A

DIVENDRES 28 SETEMBRE 2018  +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DIVENDRES 5 OCTUBRE 2018 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DIVENDRES 19 OCTUBRE 2018 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DIVENDRES 26 OCTUBRE 2018  -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats


3r B

DIJOUS 27 SETEMBRE 2018 +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DIJOUS 4 OCTUBRE 2018 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DIJOUS 11 OCTUBRE 2018 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DIJOUS 18 OCTUBRE 2018 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats

3r C
 
DILLUNS 24 SETEMBRE 2018 +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DILLUNS 1 OCTUBRE 2018 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DILLUNS 8 OCTUBRE 2018 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DILLUNS 15 OCTUBRE 2018 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats



FORA D' AQUESTES DATES, LES ACTIVITATS DE LA SESSIÓ 1 NO SERAN AVALUABLES. 

Es farà una nota mitjana, de les sessions entregades, tenint en compte la senzillesa o dificultat, dels treballs entregats, que serà la nota de l’ avaluació corresponent. 
Aquestes dates estaran penjades al bloc “Mystiké Epopteia” (Cultura i valors 3r ESO):
http://mystikeepopteiaculturaivalors3reso.blogspot.com/
La nota de qualificació de tot el curs, sorgirà de la nota mitjana de les tres avaluacions. Si aquesta nota és 4,5 punts, es considerarà l’ assignatura aprovada. Si aquest no és el cas, l’ alumne s’ haurà d’ examinar de l’ avaluació o avaluacions suspeses a la prova extraordinària de juny. Si l’ alumne no aprova al juny, s’ haurà d’ examinar de tota la matèria a la prova extraordinària de setembre, amb un examen de comentari de text amb preguntes. Serà obligatori, a l’ arribar per fer la prova extraordinària de setembre, presentar-se amb els DEURES D’ ESTIU, ja que en cas contrari malgrat tingui dret l’ alumne a fer l’ examen, segons aprovació del Departament de Socials, l’ alumne tindrà un suspens.




















MATERIAL NECESSARI


Llibre de text  Cultura i valors ètics 3r ESO de la col·lecció “Atòmium” de  l’ Editorial Text/Galera.
ISBN: 978-84-412-2316-5

Bloc “Mystiké Epopteia” (Cultura i valors 3rt ESO) :

http://mystikeepopteiaculturaivalors3reso.blogspot.com/






No hay comentarios:

Publicar un comentario

SESSIÓ 3 RELACIONS PERSONALS (DIMENSIÓ PERSONAL). Competències 1, 2 CC7 Article 16.

  SESSIÓ 3 RELACIONS PERSONALS  (DIMENSIÓ PERSONAL) Competència 1. Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels prop...