EXTRACTE DE LA
PROGRAMACIÓ DE LA MATÈRIA A LLIURAR A L’ALUMNE
|
|
Les competències
bàsiques de la matèria de cultura i valors ètics pretenen desenvolupar en
l’alumne un seguit de competències personals, interpersonals i socioculturals
tot aplegant i vertebrant continguts procedents de l’ètica, la filosofia i la
història de la cultura.
Aquesta matèria té
com a nucli la fonamentació dels valors ètics que han d’inspirar els criteris
per tal de jutjar fets i accions. En ocupar-se dels valors, promou aquelles
actituds imprescindibles per viure i conviure en la societat actual, complexa
i diversa.
Les diferents
competències de la matèria Cultura i Valors ètics s’agrupen en tres
dimensions: la dimensió personal, la dimensió interpersonal i la dimensió
sociocultural:
|
L’avaluació és el
seguiment i la verificació del procés d’aprenentatge de l’alumne. L’avaluació
de la matèria de cultura i valors ètics ha de dotar-se d’instruments
d’avaluació variats i adequats per fer el seguiment acurat i la verificació
posterior cap a l’adquisició gradual de les competències d’etapa.
La matèria de
cultura i valors ètics conté dues característiques rellevants per a
l’avaluació rigorosa dels aprenentatges que demana:
. La llista de les deu competències de la matèria de
cultura i valors ètics no és jeràrquica ni tampoc cronològica, sinó que,
igual que les dimensions que les agrupen, les competències interactuen i
guarden relació les unes amb les altres. Això comporta que les tècniques
d’avaluació han de plantejar entorns que permetin distingir una competència
de l’altra i, a la vegada, reflecteixin la relació entre si.
Són exemples de
tècniques d’avaluació:
-
Observació de comportament espontani.
-
Creació de situacions reals o simulades
mitjançant estudi de casos.
-
Autoavaluació.
-
Avaluacions creuades, mútues.
-
Redaccions espontànies que projecten el
posicionament propi.
-
Cròniques, exposicions que incorporin els judicis
valoratius que emeten les persones implicades.
-
Confecció d’obres (poema, dibuix...)
representatives de les situacions tractades.
-
Presentació d’una notícia, d’un esdeveniment.
-
Confecció d’un portfoli vinculat al servei
comunitari que doni pautes per a l’avaluació.
. Les competències
inclouen capacitats diverses, i el seu aprenentatge és dinàmic, en evolució.
Les capacitats que
integra una competència són de caràcter:
-
Cognitiu: descobrir, argumentar, aportar, opinar,
comprendre, treure conclusions, dialogar.
-
Hàbit: col·laborar, innovar.
-
Actitudinal: valorar, respectar, prestar atenció,
ser responsable, comprometre’s.
Convé, doncs,
disposar d’instruments d’avaluació contínua al servei d’aquesta obertura i
dinamisme, adequats per captar, seguir i verificar el procés dinàmic cap a l’adquisició
d’aquests tres tipus de capacitats integradores de cadascuna de les
competències.
En acabar l’etapa, l’avaluació final de
resultats verificarà el grau d’adquisició de cada competència.
La detecció i
verificació de les competències de la matèria proporcionen a l’equip docent
informació rellevant i complementària de l’alumne que haurà de recollir-se en
el seu document orientador de final d’etapa i que, al seu torn, enriquirà la
seva orientació al llarg de la vida.
Instruccions d’ avaluació de la matèria de Cultura i valors ètics de Tercer
d’ ESO
Cada dia de classe es demanarà a l’ alumne la presentació del treball
de l’ aula o bé el treball fet a casa, que podrà ser exercicis del llibre,
del bloc, o, anàlisi d’ alguna pel·lícula o documental visionat a l’ aula. D’
aquesta manera, cada alumne anirà confeccionant un portfoli individual de
treball diari amb portada, amb fulls tipus DNA4 (no llibreta) i funda de plàstic. La professora es
quedarà amb el material, fins el dia de la correcció tenint en compte les
dates de l’ avaluació pertinent.
Així doncs, l’ alumne podrà presentar les activitats de cada sessió
formativa, per exemple, de la següent manera:
DATA D' ENTREGA
3r A DIVENDRES 28 SETEMBRE 2018 +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIVENDRES 5 OCTUBRE 2018 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIVENDRES 19 OCTUBRE 2018 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIVENDRES 26 OCTUBRE 2018 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats 3r B DIJOUS 27 SETEMBRE 2018 +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIJOUS 4 OCTUBRE 2018 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIJOUS 11 OCTUBRE 2018 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIJOUS 18 OCTUBRE 2018 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats
3r C
DILLUNS 24 SETEMBRE 2018 +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DILLUNS 1 OCTUBRE 2018 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DILLUNS 8 OCTUBRE 2018 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DILLUNS 15 OCTUBRE 2018 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats
FORA D' AQUESTES DATES, LES ACTIVITATS DE LA SESSIÓ 1 NO SERAN
AVALUABLES.
Es farà una nota mitjana, de les sessions entregades, tenint en compte
la senzillesa o dificultat, dels treballs entregats, que serà la nota de l’
avaluació corresponent.
Aquestes dates estaran penjades al bloc “Mystiké Epopteia” (Cultura i
valors 3r ESO):
http://mystikeepopteiaculturaivalors3reso.blogspot.com/
La nota de qualificació de tot el curs, sorgirà de la nota mitjana de les tres
avaluacions. Si aquesta nota és 4,5 punts, es considerarà l’ assignatura
aprovada. Si aquest no és el cas, l’ alumne s’ haurà d’ examinar de l’
avaluació o avaluacions suspeses a la prova extraordinària de juny. Si l’
alumne no aprova al juny, s’ haurà d’ examinar de tota la matèria a la prova
extraordinària de setembre, amb un examen de comentari de text amb preguntes.
Serà obligatori, a l’ arribar per fer
la prova extraordinària de setembre, presentar-se amb els DEURES D’ ESTIU, ja
que en cas contrari malgrat tingui dret l’ alumne a fer l’ examen, segons
aprovació del Departament de Socials, l’ alumne tindrà un suspens.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario