SESSIÓ 4:
JUTJAR MORALMENT
(DIMENSIÓ INTERPERSONAL)

Alguns criteris
Perquè aprenguis a avaluar moralment, et proposem quatre criteris que representen el millor de l' herència del pensament ètic. No tots funcionen igualment bé en les diverses situacions. Per això hem d' aprendre a aplicar-los, sovint, de forma combinada.
1. Els deure prima facie (Ross, segle XX)
"És bo tot el que a primera vista m' apareix com a bo"
Hem après que és bo ser persones benevolents, agraïdes, justes, respectar els compromisos i no perjudicar. Ens sembla bé sentir repugnància davant la tortura o la injusticia i compadir-nos dels dèbils.
2. La "regla d' or" (Confuci: Analectes, segle V aC; Evangeli segons Mateu, 7,12, segle I)
"No facis als altres el que no t' agradaria que et fessin a tu"
Es tracta bàsicament d' una norma d' imparcialitat, potser una mica més sàvia formulada en positiu que no pas en negatiu: "Fes als altres el que t' agradaria que et fessin a tu."
3. L' Imperatiu categòric (Kant, segle XVIII)
"Actua de manera que tractis els altres éssers humans com a fins i mai simplement com a mitjans"
O bé: "Actua de manera que la màxima de la teva conducta pugui esdevenir norma universal". Així cal ser honest, veraç, no fer falses promeses, posar el propi talent al servei dels altres, no perjudicar innocents.
4. El principi de màxima felicitat (Bentham, Stuart Mill, segle XIX)
"Actua de manera que proporcionis la màxima felicitat al màxim nombre de persones."
Considera les conseqüències de les accions i jutja en funció d' aquestes.
ACTIVITATS:
1) T' has estat preparant la teòrica de l' examen de moto. De camí cap a l' examen, veus com tres nois, més petits que tu, un dels quals coneixes, estan pegant a un altre. Si t' entretens, perdràs la convocatòria i la següent coincidirà amb els exàmens finals. Què fas? (Variant: la víctima, que és l' únic que t' ha vist, et demana ajut amb els ulls.) Has seguit algun criteri anterior? Argumenta en deu línies (5 punts)
2) L' oncle Enric s' està morint i no té l' oportunitat de fer un testament com cal. Demana a la seva neboda Sara que s' encarregui de la seva herència. La Sara li promet complir la seva darrera voluntat, que és donar l' herència de 900.000€ a un museu d' art de la ciutat. Un cop mort l' oncle, la Sara s' adona que és l' única parenta viva. No té la intenció de quedar-se els diners, però creu que seria millor donar-los per a la reconstrucció d' un hospital infantil que s' ha esfondrat recentment. Què ha de fer? Has seguit algun criteri anterior? Argumenta en deu línies (5 punts)
(Adaptat de Teichman i Evans, Filosofia per a principiants)
DATA D' ENTREGA: (EN CONSTRUCCIÓ)
Dilluns +1
Dilluns +0,5
Dilluns 0
Dilluns -1
* Per saber-ne més:
3rB
3rC
ACTIVITATS:
1) T' has estat preparant la teòrica de l' examen de moto. De camí cap a l' examen, veus com tres nois, més petits que tu, un dels quals coneixes, estan pegant a un altre. Si t' entretens, perdràs la convocatòria i la següent coincidirà amb els exàmens finals. Què fas? (Variant: la víctima, que és l' únic que t' ha vist, et demana ajut amb els ulls.) Has seguit algun criteri anterior? Argumenta en deu línies (5 punts)
2) L' oncle Enric s' està morint i no té l' oportunitat de fer un testament com cal. Demana a la seva neboda Sara que s' encarregui de la seva herència. La Sara li promet complir la seva darrera voluntat, que és donar l' herència de 900.000€ a un museu d' art de la ciutat. Un cop mort l' oncle, la Sara s' adona que és l' única parenta viva. No té la intenció de quedar-se els diners, però creu que seria millor donar-los per a la reconstrucció d' un hospital infantil que s' ha esfondrat recentment. Què ha de fer? Has seguit algun criteri anterior? Argumenta en deu línies (5 punts)
(Adaptat de Teichman i Evans, Filosofia per a principiants)
DATA D' ENTREGA: (EN CONSTRUCCIÓ)
Dilluns +1
Dilluns +0,5
Dilluns 0
Dilluns -1
* Per saber-ne més:
EL DILEMA DEL PRESONER
El dilema del presoner és un joc ideat per Albert William Tucker ara fa cinquanta anys, que s'ha fet servir molt en economia, biologia evolutiva o teoria política i social. El joc considera dos presoners que estan incomunicats entre si, als quals el vigilant planteja la possibilitat de delatar l'altre presoner, amb la finalitat de salvar-se a si mateix d'una elevada condemna.
Dilema del Presoner
|
Presoner 2
| ||
no confessa
|
confessa
| ||
Presoner 1
|
no confessa
|
1/1
|
6/0
|
confessa
|
0/6
|
3/3
|
Dos lladres acusats d'haver robat un banc són detinguts i duts a la presó. Cada presoner està aillat, sense poder parlar o intercanviar missatges de cap mena amb l'altre. La policia no disposa de proves suficients per condemnar-los per robatori, o sigui que només podran posar-los una condemna lleu, d'1 any de presó. El cap de policia, però, pensa en fer una oferta a tots dos lladres. A cadascun, per separat, se'ls diu: "Si delates al teu company, quedaras lliure i ell serà condemnat a tres anys de presó, acusat de robatori. Ara bé, si tu el delates i ell et delata a tu, tots dos sereu condemnats a dos anys de presó". Això es pot veure de la següent manera:
El lladre B refusa delatar
|
El lladre B delata a A
| |
El lladre A refusa delatar
|
1 any per a A i 1 any per a B
|
B lliure i 3 anys per a A
|
El lladre A delata a B
|
A lliure i 3 anys per a B
|
2 anys per a A i 2 anys per a B
|
Els presoners podrien raonar de la seguent manera: "Si delato al meu company i ell no em delata a mi surto lliure (en lloc de tenir un any de condemna). Si el delato i ell em delata a mi, em condemnan a dos anys (en lloc de tres). Sigui com sigui surto guanyant, ja que la condemna es redueix en un any, faci el que faci el meu company". El problema és que l'altre presoner pot fer el mateix raonament, aleshores tots dos es delaten i són condemnats a dos anys cadascún, en lloc de l'any de condemna que els hagués suposat no delatar-se mutuament!Aquesta història es pot representar de manera més abstracta en termes de cooperar o no cooperar. Tenim dos jugadors, A i B, que poden cooperar (C) o no cooperar (D). En funció del que fan reben una certa quantitat de punts:
El jugador B coopera (C)
|
El jugador B no coopera (D)
| |
El jugador A coopera (C)
|
3 punts per a A i 3 punts per a B
|
Cap punt per a A i 5 punts per a B
|
El jugador A no coopera (D)
|
Cap punt per a B i 5 punts per a A
|
1 punt per a A i 1 punt per a B
|
DATA D' ENTREGA
(en construcció)
3rA
Sessió 4
Dimarts, : S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dimarts 2017: S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dimarts, 2017: No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dimarts, 2017: Es restarà -1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
3rB
Sessió 4
Dijous, 2017: S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous, 2017: S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous, 2017: No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous, 2017: Es restarà -1 punt d' actitud a la nota global de les activitats
Sessió 4
Dilluns 23 Octubre S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dilluns 30 Octubre 2017: S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dilluns, 6 Novembre 2017: No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dilluns, 13 Novembre 2017: Es restarà -1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Bibliografia:
BATLLE, ROSER; BELTRÁN DEL REY, JORDI; MARTÍN, XUS; PUIG JOSEP M. : Atòmium. Cultura i valors ètics 3r ESO. Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2017 (pàgines 12 i 13)
Webgrafia:
https://image.slidesharecdn.com/filosofia-110409083215-phpapp01/95/moral-de-kant-5-728.jpg?cb=1302338919
Filoètica: http://www.xtec.cat/~asarsane/Dilemapresoner.htm
https://image.slidesharecdn.com/filosofia-110409083215-phpapp01/95/moral-de-kant-5-728.jpg?cb=1302338919
Filoètica: http://www.xtec.cat/~asarsane/Dilemapresoner.htm
No hay comentarios:
Publicar un comentario