SESSIÓ 11
HOLOCAUST
(DIMENSIÓ PERSONAL)
Competències 1,2,3 i 4
Competències 1,2,3 i 4
![]() |
Primo Levi (Torí, Itàlia, 31 de juliol del 1919 - 11 d'abril del 1987) |
NO HI HA PARAULES per a expressar què va ser l' Holocaust. Tots tenim l' obligació de recordar-lo i d' evitar que es torni a repetir.
L' Holocaust va ser la persecució i l' assassinat sistemàtic i organitzat d' uns sis milions de jueus a mans del govern nazi entre 1933 i 1945. També van ser perseguits i assassinats gitanos, discapacitats, homosexuals, grups ètnics, testimonis de Jehovà, presoners de guerra, dissidents polítics...
Primo Levi, un jueu italià, va escriure sobre la seva deportació i experiència quotidiana al camp de concentració d' Auschwitz-Birkenau, d' on va sortir viu. El text explica el viatge i l' arribada al camp.
Amb l' absurda exactitud a què més tard hauríem d' acostumar-nos, els alemanys van fer el recompte. Al final, Wieviel Stück? (' quantes peces?'), va demanar el brigada; i el caporal (...) va respondre que les 'peces' eren sis-centes cinquanta i que tot estava en ordre; aleshores ens van carregar dalt dels autobusos i ens van dur a l' estació de Carpi. Aquí ens esperava el tren i l' escorta per al viatge. Aquí vam rebre els primers cops: i la cosa va ser tan nova i insensata que no vam sentir dolor, ni en el cos ni en l' ànima. Només un estupor profund: com es pot colpejar un home sense ràbia?
Hi havia dotze vagons, i nosaltres érem sis-cents cinquanta; al meu vagó només eren quarant-cin, però era un vagó petit. (...) Vagons de mercaderies, tancats per fora, i a dintre, homes, dones, nens, comprimits sense pietat. (...) Havien tancat les portes de seguida, però el tren no es va moure fins a la nit. (...)
Patíem set i fred: a totes les parades demanàvem aigua a crits, o almenys un grapat de neu, però poques vegades ens va sentir algú: els soldats d' escorta allunyaven els que intentaven acostar-se al comboi, Dues mares joves, amb criatures encara de pit, gemegaven nit i dia demanat aigua. (...)
Al vespre del quart dia, el fred es va fer intens: el tren recorria interminables pinedes negres, pujant de manera perceptible. (...) Ningú ja no intentava, durant les parades, comunicar-se amb el món exterior; a hores d' ara ens sentíem a 'l'altra banda'. Hi va haver una parada llarga en camp obert, després la marxa va seguir amb lentitud extrema, i el comboi es va parar definitivament, a altes hores de la nit, enmig d' una plana fosca i silenciosa.
Una desena de SS es mantenien apartats, amb aire indiferent, palplantats amb les cames obertes. En un moment donat es van ficar entre nosaltres i, en veu baixa, amb rostres de pedra, van començar a interrogar-nos ràpidament, un per un, en un italià dolent. 'Quants anys? Sa o malalt?', i segons la resposta ens assenyalaven dues direccions diferents. (...)
En menys de deu minuts tots els homes útils formàvem un grup. El que els va passar als altres, a les dones, als nens, als vells, no ho vam poder saber ni aleshores ni després; la nit els va engolir, purament i simplement. Avui sabem, però, que (...) només hi van entrar, del nostre comboi, noranta-sis homes i vint-i-nou dones, i que de tots els altres, en un nombre de més de cinc-cents, ni un de sol era viu dos dies després (...) Van desaparèixer així, en un instant, a traïció, les nostres dones, els nostres pares, els nostres fills. Gairebé ningú no va poder acomiadar-se'n. Els vam veure una estona com una massa fosca a l' altre extrem de l' andana; després ja no vam veure res. "
PRIMO LEVI, Si això és un home. Edicions 62
1. RECORDA i posa en comú amb els teus companys i companyes:
a) Què en saps, de l' Holocaust? Recorda pel·lícules i documentals que hagis vist, llibres que hagis llegit o coses que t' hagin explicat. (Fes recerca a internet del Diari d' Anna Frank) (2 punts)
b) Què significa el terme genocidi? (2 punts)
c) L' holocaust va produir diferents papers socials: víctimes, botxins, atiadors de foc, espectadors, testimonis, herois, desinformats. Com descriuries cada paper i quina opinió et mereix? (Un heroi va ser el fotògraf de Mauthausen Francesc Boix, fes recerca; un testimoni, Paquita Sitzer (La contra de La Vanguardia 24 de novembre 2017; una heroïna Elna. Busca la maternitat d' Elna, la nostra llista de Schindler) (2 punts)
d) Com expliques que tantes persones col·laboressin en l' holocaust? (Mira el llibre de la filòsofa Hannah Arendt Eichmann a Jerusalem. Un estudio sobre la banalidad del mal) (2 punts)
e) Busca un mínim de tres fotografies o quadres de l' Holocaust, com hi ha en el llibre de text i, enganxa-ho tot a una cartolina. Posa una explicació a sota de unes cinc línies. (2 punts)
- Podem visionar:
Trailer "La Lista de Schindler"
Vídeo resumen "La lista de Schindler"
Eichmann en Jerusalén. Hannah Arendt
La banalidad del mal y Hannnah Arendt (extracto película)
Francesc Boix el fotògraf de l' Infern de Mauthausen, declara a Nuremberg:
París homenajea al republicano español Francesc Boix y lo entierra en la ciudad
Dates d' entrega:
3rA
Sessió 7
Dimarts, 16 gener 2018 : S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dimarts 23 gener 2018 : S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dimarts, 30 gener 2018: No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dimarts, 6 febrer 2018 : Es restarà -1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
3rB
Sessió 7
Dijous, 18 gener 2018: S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous, 25 gener 2018: S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous, 29 gener 2018: No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous, 5 febrer 2018: Es restarà -1 punt d' actitud a la nota global de les activitats
3rC*
Sessió 7
Dilluns 15 gener 2018 S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dilluns 22 gener 2018: S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dilluns, 11 Desembre 2017: No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dilluns, 18 Desembre 2017: Es restarà -1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
FORA D' AQUESTES DATES, LES ACTIVITATS CONSTARAN COM A NO AVALUADES.
SÓN ORIENTATIVES EN TANT QUE PODEN PATIR MODIFICACIONS PER VAGUES ESTUDIANTILS, INTERCANVIS ESCOLARS, SORTIDES PEDAGÒGIQUES I ALTRES. LA DATA S' HA DE CONTRASTAR AMB LA QUE TÉ LA PROFESSORA EN EL SEU QUADERN DE SEGUIMENT.
Llegenda:
* Significa que els alumnes han de fer un treball en cartolina de la pel·lícula "El niño del pijama de rayas" visualitzada a classe.
Bibliografia:
BATLLE, ROSER; BELTRÁN DEL REY, JORDI; MARTÍN, XUS; PUIG JOSEP M. : Atòmium. Cultura i valors ètics 3r ESO. Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2017 (pàgines 26 i 27)
Webgrafia:
https://ca.wikipedia.org/wiki/Primo_Levi#/media/File:Primo_Levi.jpg
https://ca.wikipedia.org/wiki/Primo_Levi
https://www.youtube.com/watch?v=5btATkiDrI4
https://www.youtube.com/watch?v=kp1aTxLU33I
https://www.youtube.com/watch?v=xDlHXBxnk2g
https://www.youtube.com/watch?v=KHG_cFUrA78
https://www.youtube.com/watch?v=cBJMS0G6Vrg
https://ca.wikipedia.org/wiki/Primo_Levi#/media/File:Primo_Levi.jpg
https://ca.wikipedia.org/wiki/Primo_Levi
https://www.youtube.com/watch?v=5btATkiDrI4
https://www.youtube.com/watch?v=kp1aTxLU33I
https://www.youtube.com/watch?v=xDlHXBxnk2g
https://www.youtube.com/watch?v=KHG_cFUrA78
https://www.youtube.com/watch?v=cBJMS0G6Vrg
No hay comentarios:
Publicar un comentario