SESSIÓ 25
MOTIUS PER A MANIFESTAR-SE
(DIMENSIÓ SOCIOCULTURAL)
COMPETÈNCIES 7,8,9 I 10
Competència 9. Analitzar
críticament l’ entorn (natural, cientificotecnològic, social, polític,
cultural) des de la perspectiva ètica,
individualment i de manera col·lectiva.
Gradació:
CC38. L’ exercici de la política i les seves
repercussions ètiques.
Competència 10.
Realitzar activitats de
participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i
democràtiques.
CC43. Valors i actituds a partir d’ un sistema
democràtic: solidaritat, bé comú, compromís, diàleg.
HI HA MOMENTS en què determinats col·lectius surten al carrer per protestar públicament davant de fets socials o intervencions polítiques que consideren injustes o inapropiades.
La possibilitat d' expressar públicament el que un pensa és pròpia dels estats democràtics. Als països on hi ha una dictadura, els seus ciutadans no poden exercir aquest dret.
Manifestació de manifestacions
Sortir al carrer per fer arribar als poders públics una queixa o per expressar una demanda cada vegada és més freqüent. A Catalunya l' any 2013 es van convocar una mitjana d' onze manifestacions diàries, i aquesta xifra duplicava la de l' any anterior. La majoria de reinvindicacions solen ser de tipus laboral; en segon lloc, hi ha les socials i econòmiques, i finalment, les polítiques.
En general, les manifestacions consisteixen en una marxa encapçalada per una pancarta que conté el lema o el motiu de la reclamació, però també hi ha altres maneres d' expressar-se..
. Concentracions: davant d' un ajuntament o altres espais significatius.
. Acampades: en places i avingudes.
. Accions simbòliques: cassolades des dels balcons de casa, enceses d' espelmes, minuts de silenci...
. Cadenes humanes. La més significativa al nostre país es va fer l' 11 de setembre del 2013: miles de catalans van fer una cadena humana de més de 400 kilòmetres per reivindicar la independència de Catalunya.
ACTIVITATS:
ACTIVITATS:
1. POSA'T en la pell dels personatges. (4 punts)
Més enllà de si has participat o no en alguna manifestació, segur que pots pensar en els motius que fan que una persona es manifesti públicament. Observeu la fotonotícia i els vídeos i contesteu les preguntes entre tots:
![]() |
Al llarg dels mesos de febrer, març i abril de l' any 2003 milions de persones d' arreu del món van sortir al carrer per manifestar el seu rebuig davant la decisió del grovern dels EEUU d' atacar Iraq. A Catalunya, gent de tota mena i de totes les edats van ocupar els carrers una vegada i una altra amb l' objectiu d' aturar la guerra. Per veure més: http://www.lacasademitia.es/articulo/convocatorias-y-comunicados1/15-f/20180208060733077050.html |
Manifestación convocada por el Sindicato de Estudiantes contra la guerra de Iraq en 2003
Las mentiras de la guerra (1). Irak. Documental
1. Per què consideres que hi va haver una resposta tan multitudinària?
2. Quins sentiments creus que compartien les persones de diferents edats, professions, nacionalitats, nivell social i ideologies que van sortir al carrer per demanar la pau?
3. Què mou una persona a manifestar-se?
4. Finalment, el 20 de març de 2003 va començar la guerra a l' Iraq. Creus que van valdre la pena les mobilitzacions?
5. Què en va quedar de tot allò?
6. Creus que el nostre país va haver-hi col·lectius o persones que van tenir por de manifestar-se? Per què?
7. I en altres països, creus que totes les persones que estaven en contra de la guerra es van poder manifestar?
2. RECORDA experiències viscudes. (3 Punts)
Pensa en la teva realitat més propera: el teu poble, barri o ciutat. Recorda alguna mobilització dels veïns per exigir a les administracions competents accions davant d' algun fet.
1. Quin era el motiu de la mobilització?
2. De qui va ser la iniciativa?
3. Qui hi va participar?
4. Quins van ser els resultats de les mobilitzacions?
5. Per quin motiu sortiries tu al carrer a manifestar-te?
6. Consideres que és un dret de qualsevol persona participar en la vida de la seva comunitat? I un deure? Per què?
3. PENSA, escriu i comenta en grup. (3 punts)
Les manifestacions són una possibilitat que els ciutadans que viuen en països democràtics tenen per a incidir en la vida pública i pressionar les administracions.
1. Quins altres recursos permeten aconseguir el mateix objectiu?
2. Què creus que passa en països on hi ha una dictadura? Poden manifestar-se públicament els seus habitants?
3. Si es manifesten, quines conseqüències pateixen?

"M' AGRADEN ELS AMICS que tenen pensaments independents, perquè solen fer-te veure els problemes des de tots els angles" Nelson Mandela.
No hi haurà deures d' aquesta sessió. De manera opcional, podeu fer les activitats de més amunt o fer una reflexió sobre els vídeos, per recuperar o millorar nota.
Bibliografia:
BATLLE, ROSER; BELTRÁN DEL REY, JORDI; MARTÍN, XUS; PUIG JOSEP M. : Atòmium. Cultura i valors ètics 3r ESO. Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2017 (pàgines 54 i 55)
Webgrafia:
http://www.lacasademitia.es/articulo/convocatorias-y-comunicados1/15-f/20180208060733077050.html
http://africanleadership.co.uk/7-reasons-nelson-mandela-great-leader/
https://www.youtube.com/watch?v=QYg3g6XFj0g
https://www.youtube.com/watch?v=Vn3kxY_t5cc
http://africanleadership.co.uk/7-reasons-nelson-mandela-great-leader/
https://www.youtube.com/watch?v=QYg3g6XFj0g
https://www.youtube.com/watch?v=Vn3kxY_t5cc
No hay comentarios:
Publicar un comentario