miércoles, 10 de octubre de 2018

SESSIÓ 5 MILLOR DEIXAR-HO CÓRRER! (DIMENSIÓ PERSONAL)

SESSIÓ 5
MILLOR DEIXAR-HO CÓRRER!
(DIMENSIÓ PERSONAL) 


Competències 1,2,3 i 4
Competències Clau (CC)

CC5. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social.
CC6. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques.
CC7. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948.
CC8. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats.
CC9. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats.
CC10. Els drets humans com a deures morals.
CC11. Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els drets de les generacions futures.
CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
CC13. El bon argument.
CC14. Els aspectes d’una argumentació.
CC15. L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat... CC18. La millora i la innovació com a estímul de l’avenç col·lectiu.
CC19. Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i ètiques apriorístiques.

CC20. Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica aplicada.





ELS HUMANS no podríem viure sols. La relació amb els altres és important com l' aire. Els altres ens fan estar bé. També és veritatque de vegades les relacions amb els altres són difícils. De problemes, sempre en surten, però hi ha relacions que ens fan mal, que ens porten per on no volem anar, que ens separen de les amistats, que ens fan patir. Aquestes relacions és millor, deixar-les córrer. 


En aquest text, la protagonista- la Berta- i l' Abel s' han enamorat i surten junts. Una nit, quan tornen d' una festa, els passa un incident...

- Es pot saber què et passa? - vaig preguntar, seriosa i emprenyada, quan va aturar el cotxe davant de casa. 
L' Abel em va mirar de dalt a baix.
- Que sigui l' última vegada que et poses aquesta faldilla.
Les galtes se'm van encendre.
-Què?
-M' has entès prou bé....
No m' ho podia creure. Vaig mirar la meva faldilla, una de curteta que m'havia comprat amb la Yukino, una autèntica guapada...
-Però, per què?
Jo no sortia del meu astorament.
-T'ho he de dir? Sembles una puta...
Si m' haguessin punxat, no m' haurien tret sang.
Vaig sortir del cotxe d' una revolada donant un cop de porta. L' Abel va sortir tot seguit i amb dues gambades em va encalçar. Em va agafar pels braços i em va acostar cap a ell. Em va besar amb una passió que em va fer tremolar. 
-Ho sento, ho sento, no volia dir això, però és que...em moro de gelosia veient com els altres et desitgen. 
Vaig voler creure que patia. I, com una imbècil, encara em vaig entendrir.

Mª CARME ROCA, Estripar la teranyina, Editorial Baula. 

COM ES POT TRENCAR UNA RELACIÓ?

Determina els motius pels quals vols trencar la relació (de parella o de qualsevol altra mena.)
. Parla'n amb algú de confiança
. Decideix que la trencaràs i que no et faràs enrera
. Busca un moment per a dir-li-ho, sense esperar gaire temps. 
. Digues que vols acabar la relació, explica els motius i fes-ho amb seguretat.
. Escolta el que et contestin, però no et deixis convèncer
. Acomiada't. 

ACTIVITATS:


1. DIGUES quins aspectes del text t' han fet pensar.

a). Torna a llegir el text i subratlla les dues frases que més t' han cridat l' atenció. (2 punts)
b). Tria un dels fragments i escriu tres línies per a explicar els motius de la teva elecció.
(2 punts) 

2. PENSA i escriu els teus punts de vista.

a). Explica què vol dir la Berta, en un moment de la novel·la,quan diu : "Amor i possessió s' han barrejat enfollidament fins que he quedat atrapada en una teranyina". (2 punts)
b). Imagina que la Berta i l' Abel són amics teus. Escriu una carta a cada un d' ells amb tot el que voldries dir-los. (2 punts)

3. ANALITZA quins comportaments fan que una relació, sigui o no de parella, acabi fent mal. (2 punts)
- amb els pares
- amb els germans
-amb els amics i amigues
- amb la parella 

DATA D' ENTREGA
(en construcció excepte 3r B) 


3rA
Sessió 5
Divendres  26 Octubre 2018: S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Divendres 9 Novembre  2018: S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Divendres 16 Novembre 2018:  No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Divendres 23 Novembre  2018: Es restarà -1 punt  d' actitud a sumar a la nota global de les activitats

3rB
Sessió 5
Dijous, 18 Octubre  2018: S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous,  25 Octubre 2018: S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous,8 Novembre 2018  :  No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous,  15 Novembre 2018 : Es restarà -1 punt  d' actitud  a la nota global de les activitats

3rC 
Sessió 5
Dilluns 29 Octubre 2018: S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dilluns 5 Novembre 2018: S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats 
Dilluns 12 Novembre 2018 :  No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats 
Dilluns 19 Novembre 2018  : Es restarà -1 punt  d' actitud a sumar a la nota global de les activitats

FORA D' AQUESTES DATES, LES ACTIVITATS CONSTARAN COM A NO AVALUADES. 

Aquestes dates són orientatives, poden patir modificacions per vagues estudiantils o de professorat; sortides pedagògiques, xerrades, etcètera...La data del quadern de seguiment de la professora és la correcta. 


Bibliografia:

BATLLE, ROSER; BELTRÁN DEL REY, JORDI; MARTÍN, XUS; PUIG JOSEP M. : Atòmium. Cultura i valors ètics 3r ESO. Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2017 
(pàgines 14 i 15)

Webgrafia:


http://cadenaser00.epimg.net/emisora/imagenes/2014/11/25/radio_lleida/1416937669_317694_1416940328_noticia_normal.jpg

No hay comentarios:

Publicar un comentario

SESSIÓ 3 RELACIONS PERSONALS (DIMENSIÓ PERSONAL). Competències 1, 2 CC7 Article 16.

  SESSIÓ 3 RELACIONS PERSONALS  (DIMENSIÓ PERSONAL) Competència 1. Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels prop...