EXTRACTE
DE LA PROGRAMACIÓ DE LA MATÈRIA A LLIURAR A L’ALUMNE
|
PROFESSOR
|
SILVIA GIL CORDERO
|
NIVELL EDUCATIU
|
ESO
|
MATÈRIA
|
CULTURA I VALORS ÈTICS
|
CURS
|
3r ESO
|
CONTINGUTS DE LA MATÈRIA
|
COMPETÈNCIES
Les competències bàsiques de la matèria
de cultura i valors ètics pretenen desenvolupar en l’alumne un seguit de
competències personals, interpersonals i socioculturals tot aplegant i
vertebrant continguts procedents de l’ètica, la filosofia i la història de la
cultura.
Aquesta matèria té com a nucli la
fonamentació dels valors ètics que han d’inspirar els criteris per tal de
jutjar fets i accions. En ocupar-se dels valors, promou aquelles actituds
imprescindibles per viure i conviure en la societat actual, complexa i diversa.
Les diferents competències de la matèria
Cultura i Valors ètics s’agrupen en tres dimensions: la dimensió personal, la
dimensió interpersonal i la dimensió sociocultural:
Tercer i quart cursos
Dimensió personal
Competències 1,2, 3 i 4
Competències Clau (CC):
CC5.
Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social.
CC6. El
fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques.
CC7. La
Declaració Universal dels Drets Humans de 1948.
CC8.
Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans
i de les llibertats.
CC9.
Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats.
CC10.
Els drets humans com a deures morals.
CC11.
Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els
drets de les generacions futures.
CC12.
El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
CC13.
El bon argument.
CC14.
Els aspectes d’una argumentació.
CC15.
L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
CC16.
Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió,
reciprocitat, imparcialitat... CC18. La millora i la innovació com a estímul
de l’avenç col·lectiu.
CC19.
Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i
ètiques apriorístiques.
CC20.
Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica
aplicada.
Dimensió interpersonal
Competències 5, i 6
Competències clau (CC):
CC23.
Diversitat d’identitats. Les diferències i els seus contextos.
CC25.
Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat,
compromís i les seves manifestacions externes.
CC26.
El concepte de diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de
comunicació d’idees, de sentiments i de relació.
CC27.
Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat...
CC28.
Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació,
participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat,
respecte, racionalitat...
CC29.
El conflicte. Anàlisi de conflictes. El tractament de conflictes interpersonals
com a actor, com a espectador, com a afectat. Estratègies: conversa,
negociació, mediació...
CC30.
La cultura de la pau. Violència directa i violència estructural. Tipus de
pau. Models i exemples de la cultura de la pau...
Dimensió sociocultural
Competències 7,8,9 i 10
Competències clau (CC):
CC31.
La tradició grecoromana, la judeocristiana i la il·lustrada europea entorn de
les cosmovisions de:
a) el món,
b) l’ésser humà,
c) la
història,
d) la
divinitat.
CC32.
Els principis que es desprenen de les tres cultures. Exemples.
CC33.
Els principis i valors que perviuen en els nostres dies. Aportació budisme i
islam. Referència a diferents teories ètiques.
CC35.
Les obres literàries modernes i contemporànies, les arts plàstiques
(arquitectura, escultura, pintura) i les arts immaterials (música, teatre,
dansa i cinema), com a expressions de comportaments ètics.
CC38.
L’exercici de la política i les seves repercussions ètiques.
CC39 El
medi natural i les seves implicacions (ètica del consum, medi ambient).
CC41.
Els mitjans de comunicació: tractament de la informació. Informació i
comunicació en la xarxa. CC43. Valors i actituds a partir d’un sistema
democràtic: solidaritat, bé comú, compromís, diàleg.
CC44.
Àmbits de cooperació i participació: voluntariat, ONG, centres d’assistència
comunitària.
CC45.
La xarxa educativa en el territori: escoles, museus, sales d’art, centres
artístics, biblioteques, centres esportius, esplais.
|
CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’avaluació és el seguiment i la
verificació del procés d’aprenentatge de l’alumne. L’avaluació de la matèria
de cultura i valors ètics ha de dotar-se d’instruments d’avaluació variats i
adequats per fer el seguiment acurat i la verificació posterior cap a
l’adquisició gradual de les competències d’etapa.
La matèria de cultura i valors ètics
conté dues característiques rellevants per a l’avaluació rigorosa dels
aprenentatges que demana:
. La llista de les deu competències de la matèria de cultura i valors
ètics no és jeràrquica ni tampoc cronològica, sinó que, igual que les
dimensions que les agrupen, les competències interactuen i guarden relació
les unes amb les altres. Això comporta que les tècniques d’avaluació han de
plantejar entorns que permetin distingir una competència de l’altra i, a la
vegada, reflecteixin la relació entre si.
Són exemples de tècniques d’avaluació:
-
Observació de comportament espontani.
-
Creació de situacions reals o simulades
mitjançant estudi de casos.
-
Autoavaluació.
-
Avaluacions creuades, mútues.
-
Redaccions espontànies que projecten el
posicionament propi.
-
Cròniques, exposicions que incorporin
els judicis valoratius que emeten les persones implicades.
-
Confecció d’obres (poema, dibuix...)
representatives de les situacions tractades.
-
Presentació d’una notícia, d’un
esdeveniment.
-
Confecció d’un portfoli vinculat al
servei comunitari que doni pautes per a l’avaluació.
. Les competències inclouen capacitats
diverses, i el seu aprenentatge és dinàmic, en evolució.
Les capacitats que integra una
competència són de caràcter:
-
Cognitiu: descobrir, argumentar,
aportar, opinar, comprendre, treure conclusions, dialogar.
-
Hàbit: col·laborar, innovar.
-
Actitudinal: valorar, respectar, prestar
atenció, ser responsable, comprometre’s.
Convé, doncs, disposar d’instruments
d’avaluació contínua al servei d’aquesta obertura i dinamisme, adequats per
captar, seguir i verificar el procés dinàmic cap a l’adquisició d’aquests
tres tipus de capacitats integradores de cadascuna de les competències.
En acabar l’etapa, l’avaluació final de
resultats verificarà el grau d’adquisició de cada competència.
La detecció i verificació de les
competències de la matèria proporcionen a l’equip docent informació rellevant
i complementària de l’alumne que haurà de recollir-se en el seu document
orientador de final d’etapa i que, al seu torn, enriquirà la seva orientació
al llarg de la vida.
Instruccions
d’ avaluació de la matèria de Cultura
i valors ètics de Tercer d’ ESO (80% de la nota trimestral).
Cada dia de classe es demanarà a l’ alumne la
presentació del treball de l’ aula o bé el treball fet a casa, que podrà ser
exercicis del llibre, del bloc, o, anàlisi d’ alguna pel·lícula o documental
visionat a l’ aula. D’ aquesta manera, cada alumne anirà confeccionant un
portfoli individual de treball diari amb portada, amb fulls tipus DNA4 (no
llibreta) i funda de plàstic. La
professora es quedarà amb el material, fins el dia de la correcció tenint en
compte les dates de l’ avaluació pertinent. Després de la revisió i correcció
de les sessions, donat que són sessions avaluatives, la professora es quedarà
amb les activitats realitzades per l’ alumne en forma de dossier o portfoli
sencer i, per trimestres, fins el mes
d’ octubre 2020. Els alumnes es poden fer fotografies el dia de lliurament
amb les correccions. S’ intentarà que els alumnes utilitzin el class-room del
Google Suite del domini @inscampsblancs.cat (ja ho vàrem provar durant el
curs 2018-19) i, donat que han de ser competents
en l’ àmbit digital, pugin les activitats al Class-room i puguin veure
les correccions des d’ allà.
Així doncs, l’ alumne podrà presentar les activitats de
cada sessió formativa, per exemple, de la següent manera:
DATA D' ENTREGA
3r A DIVENDRES 27 SETEMBRE 2019: +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIVENDRES 4 OCTUBRE 2019: +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIVENDRES 18 OCTUBRE 2019: +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIVENDRES 25 OCTUBRE 2019: -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats 3r B DIMECRES 25 SETEMBRE 2019 :+1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIMECRES 2 OCTUBRE 2019: +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIMECRES 9 OCTUBRE 2019: +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIMECRES16 OCTUBRE 2019: -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats
3r C
DIMECRES 25 SETEMBRE 2019: +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIMECRES 2 OCTUBRE 2019: +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIMECRES 9 OCTUBRE 2019:+0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIMECRES 16 OCTUBRE 2019:-1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats
FORA D' AQUESTES DATES,
LES ACTIVITATS DE LA SESSIÓ 1 NO SERAN AVALUABLES.
Es farà una nota mitjana, de les sessions entregades,
tenint en compte la senzillesa o dificultat, dels treballs entregats, que
serà la nota de l’ avaluació corresponent.
Aquestes dates estaran penjades al bloc “Mystiké
Epopteia” (Cultura i valors 3r ESO):
També com ja he dit abans, provarem el Google Suite i
el Class-Room del domini @inscampsblancs.cat per a penjar els treballs i
posar nota de la competència digital.
La nota de qualificació de tot el curs, sorgirà
de la nota mitjana de les tres avaluacions. Si aquesta nota és 2 punts =
Assoliment satisfactori, es considerarà l’ assignatura aprovada. Si aquest no
és el cas, l’ alumne s’ haurà d’ examinar de l’ avaluació o avaluacions
suspeses a la prova ordinària de juny. Si l’ alumne no aprova en la prova
ordinària de juny s’ haurà de presentar a tota la matèria a la prova
extraordinària de juny.
Els alumnes de
3r ESO que tinguin l’ assignatura de “Cultura i valors ètics” de 2n ESO
suspesa el mes de juny, podran aprovar-la si aproven l’ assignatura de
“Cultura i valors ètics” de 3r ESO, com a matèria de continuïtat. De tota manera, l’ alumne podrà aprovar la
matèria de “Cultura i valors ètics” de 2n ESO si presenta les activitats de
les sessions del Bloc “Mystiké epopteia” del curs anterior durant el curs
2019-20.
Instruccions
d’ avaluació de l’ àmbit digital (10% de la nota trimestral)
Si bé la competència digital
es treballa i, per tant, s’avalua des de de les diferents matèries que la
incorporen en la seva proposta curricular, convé considerar que algunes
qüestions relatives a l’avaluació poden ser comunes per a les diferents
matèries que avaluaran l’adquisició d’aquesta competència, així com les
pròpies de la matèria o àmbit de referència. Així mateix, aquestes
orientacions poden ser d’utilitat a l’hora d’avaluar els crèdits de síntesi
de cada curs i, en especial, el projecte de recerca de quart curs. Dimensió
instruments i aplicacions L’avaluació de l’adquisició de les competències
d’aquesta dimensió s’hauria de fer de forma gradual en el temps, tenint
present l’evolució constant a què està abocat el món digital. Els alumnes
poden experimentar canvis importants en relació amb la gestió dels
dispositius digitals derivats d’una major capacitació en el seu ús, però
també canvis significatius en les opcions i possibilitats que aquests
dispositius ofereixin. S’ha de vincular a tasques i activitats que comportin
la creació i elaboració de documents de tipologia diversa i que sovint formen
part d’un procés d’aprenentatge en connexió amb altres competències,
especialment amb les competències 4, 5 i 11, així com amb d’altres matèries.
El millor moment per fer l’avaluació és en finalitzar una activitat i quan es
disposi d’un document acabat. Amb tot, és molt útil fer un seguiment regular
del seu grau d’adquisició al llarg del temps perquè els coneixements en l’ús
de les aplicacions canvien constantment a causa de l’aparició en el mercat de
nous tipus de programari.
Les competències bàsiques de l’ àmbit digital
pertanyen a les Dimensions:
-
Instruments i aplicacions
-
Tractament de la información i organització dels
entorns de treball i aprenentatge
-
Comunicació interpersonal i col·laboració
-
Ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital
Instruments i aplicacions:
Competència 1. Seleccionar, configurar i programar
dispositius digitals segons les tasques a realitzar.
Competència 2. Utilitzar les aplicacions d’edició de
textos, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la
producció de documents digitals.
Competència 3. Utilitzar les aplicacions bàsiques
d’edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment per a produccions de
documents digitals.
Tractament de la información i
organització dels entorns de treball i aprenentatge
Competència
4. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al
treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
Competència 5. Construir nou coneixement
personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport
d’aplicacions digitals.
Competència
6. Organitzar i utilitzar un entorn personal de treball i aprenentatge amb
eines digitals per desenvolupar-se en la societat del coneixement.
Comunicació interpersonal i
col·laboració
Competència
7. Participar en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals
per compartir informació.
Competència
8. Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de
treball col·laboratiu.
Ciutadania, hàbits, civisme i
identitat digital
Competència
9. Realitzar accions de ciutadania i de desenvolupament personal, tot
utilitzant els recursos digitals propis de la societat actual.
Competència
10. Fomentar hàbits d’ús saludable de les TIC vinculats a l’ergonomia per a
la prevenció de riscos.
Competència
11. Actuar de forma crítica i responsable en l’ús de les TIC, tot considerant
aspectes ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat
digital.
Instruccions
d’ avaluació de l’ àmbit personal i social (10% de la nota trimestral)
El treball competencial i
totes les matèries que el despleguen contribueixen a l’assoliment de
competències transversals en l’àmbit personal i social que permeten aprendre
a conduir el propi aprenentatge i ser-ne conscient, adquirint les habilitats,
les estratègies i els procediments necessaris. Suposa l’adquisició d’un grau
suficient de consciència de les pròpies capacitats intel·lectuals, emocionals
i físiques, el desplegament d’actituds i valors personals com la
responsabilitat, la perseverança, l’autoconeixement i la construcció de
l’autoestima. Tot plegat, per ser capaç de continuar aprenent de forma cada
vegada més eficaç i autònoma. També ha de permetre l’adquisició de la
capacitat d’aprendre de les errades pròpies i alienes, demorar les
necessitats de satisfacció immediata i aprendre a prendre decisions amb un
càlcul de riscos adaptat a la realitat. Suposa l’adquisició de competències
emocionals i l’ajustament de la conducta als requeriments que comporten
l’edat i la societat. Així mateix, l’alumne ha de ser capaç de reflexionar
sobre la incidència del gènere en la construcció de la seva personalitat i
l’elecció d’opcions acadèmiques i professionals. Totes aquestes habilitats
personals han de permetre a l’alumne desenvolupar actituds positives, actives
i emprenedores en tots els àmbits de la seva vida. Aquesta actitud
emprenedora es podrà veure reflectida en accions que, d’acord amb la
motivació i l’esforç personal, permetin adquirir compromisos socials,
desplegar capacitats creatives, impulsar projectes personals i col·laboratius
que l’ajudin a construir models de vida personal, social i professional
satisfactoris. El treball competencial i els processos d’orientació associats
han de contribuir a la construcció de la identitat personal, social i ciutadana
de cada alumne, fomentant la pertinença a la societat catalana, els processos
de compromís social i cívic per tal de fer possible que en el futur puguin
contribuir a la millora social com a ciutadans de ple dret amb
responsabilitats compartides.
Competències bàsiques de
l’àmbit personal i social.
Aquestes competències pertanyen a les Dimensions:
-
Autoconeixement
-
Aprendre a aprendre
-
Participació
Autoconeixement
Competència
1. Prendre consciència d’un mateix i implicar-se en el procés de creixement
personal.
Aprendre a aprendre
Competència
1. Prendre consciència d’un mateix i implicar-se en el procés de creixement
personal Competència 2. Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que
intervenen en el propi aprenentatge Competència 3. Desenvolupar habilitats i
actituds que permetin afrontar els reptes de l’aprenentatge al llarg de la
vida.
Participació
Competència
4. Participar a l’aula, al centre i a l’entorn de manera reflexiva i
responsable.
|
MATERIAL NECESSARI
Llibre de text Cultura i valors
ètics 3r ESO de la col·lecció “Atòmium” de l’ Editorial Text/Galera.
ISBN: 978-84-412-2316-5
Bloc “Mystiké Epopteia” (Cultura i valors 3rt ESO) :
http://mystikeepopteiaculturaivalors3reso.blogspot.com/
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario