lunes, 17 de septiembre de 2018

SESSIÓ 2: SERVEI A LA COMUNITAT (DIMENSIÓ SOCIOCULTURAL)

SESSIÓ 2: 
SERVEI A LA COMUNITAT 
(DIMENSIÓ SOCIOCULTURAL)

COMPETÈNCIES:

CC31. La tradició grecoromana, la judeocristiana i la il·lustrada europea entorn de les cosmovisions de:
 a) el món,
 b) l’ésser humà,
c) la història,
d) la divinitat.
CC32. Els principis que es desprenen de les tres cultures. Exemples.
CC33. Els principis i valors que perviuen en els nostres dies. Aportació budisme i islam. Referència a diferents teories ètiques.
CC35. Les obres literàries modernes i contemporànies, les arts plàstiques (arquitectura, escultura, pintura) i les arts immaterials (música, teatre, dansa i cinema), com a expressions de comportaments ètics.
CC38. L’exercici de la política i les seves repercussions ètiques.
CC39 El medi natural i les seves implicacions (ètica del consum, medi ambient).
CC41. Els mitjans de comunicació: tractament de la informació. Informació i comunicació en la xarxa. CC43. Valors i actituds a partir d’un sistema democràtic: solidaritat, bé comú, compromís, diàleg.
CC44. Àmbits de cooperació i participació: voluntariat, ONG, centres d’assistència comunitària.
CC45. La xarxa educativa en el territori: escoles, museus, sales d’art, centres artístics, biblioteques, centres esportius, esplais.






Cinc raons per a implicar-s´hi

Val la pena complicar-se la vida fent alguna cosa per als altres? Ens traurà temps per a estudiar o per a divertir-nos? Realment ens toca fer això o és una feina de l' Estat? Aquestes i moltes altres preguntes poden qüestionar el sentit d' implicar-se en un projecte de servei a la comunitat. Però hi ha raons per a fer-ho:

1. Perquè és impossible que l' estat de benestar cobreixi totes les necessitats dels ciutadans.
2. Perquè tenim dret a participar activament en la millora de la societat. No ens hem de limitar a ser ciutadans passius.
3. Perquè és un deure cívic contribuir a fer que el món sigui millor.
4. Perquè s' aprenen moltes coses útils participant-hi
5. Perquè és una experiència personal i col·lectiva que dóna molta satisfacció. 

Tres bons exemples

TIC sense edat, perdre la por del  mòbil: alumnes voluntaris de 3r ESO de l' IES Miquel Badia de Mataró es converteixen en professors i professores de noves tecnologies dels avis i àvies del Casal d' Avis del Parc de Mataró. Cada alumne fa de professor de dos avis i resolen els dubtes que tenen al' hora de fer servir els seus mòbils.

Manteniment de l' Institut: els alumnes de l' Institut de Sils s' encarreguen de reparar i de millorar les instal·lacions i els materials del centre. Treballen en pintura, fusteria, lampisteria, material informàtic...També ajuden el professorat en l' elaboració de materials didàctics, alguns dels quals es faran servir en les classes de projectes. 

Water Watchers: els alumnes de 3r ESO de l' IES Antoni Torroja de Cervera baixen al riu Ondara en grups reduïts i prenen dades de diferents indicadors de la qualitat de l' aigua. A continuació, duen a terme el tractament estadístic i visual de la interpretació de les dades, les tradueixen a llenguatge divulgatiu i les trameten als destinataris del servei. 

Com es pot triar un projecte?

De projectes de servei a la comunitat n' hi ha de molts tipus i no tots estan al nostre abast. Abans d' involucrar-nos-hi hem de tenir una idea clara i ben pensada. Aquestes tres passos poden servir-nos de pauta:

1. Detectar una necessitat social
2. Definir un servei possible
3. Decidir què volem aprendre.

1. Detectar una necessitat social Com la podem descobrir? Al nostre voltant hi ha moltes entitats socials i també serveis públics que poden aportar-nos algunes pistes. Però també la gent del barri, del veïnat, el mateix institut ens poden plantejar un problema no resolt o un dèficit que està al nostre abast.

2. Definir un servei possible. Què podem fer davant de la necessitat social detectada? Podem, és clar, generar un servei dissenyat per nosaltres mateixos, però també podem ajudar aquelles entitats que ja s' hi dediquen i tenen experiència. Pensem què pot aportar cadascú: els coneixements i les habilitats personals que podrem posar al servei dels altres. 

3. Decidir què volem aprendre. Què podríem aprendre de tot plegat? Si fem que l' aprenentatge formi part del projecte, el servei tindrà més bona qualitat. Proposem-nos adquirir nous coneixements, practicar certes habilitats, aprofondir actituds. Imaginem també en quins altres moments de la nostra vida podrem aplicar tot això que hem après. 

ACTIVITATS:

1. Quin podria ser el nostre projecte de servei a la comunitat aquest any? Desplegueu-ne un seguint els tres passos. (5 punts)

2. En els cas dels projectes en què els alumnes fan de professors o avis o a nens més petits, et sembla que els alumnes només ensenyen, o també aprenen? Quines coses es poden aprendre ensenyant als altres? (5 punts)  


Data d' entrega



3rA
Sessió 2
Divendres 2018 : S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Divendres 2018: S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Divendres 2018:  No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Divendres 2018: Es restarà -1 punt  d' actitud a sumar a la nota global de les activitats

3rB

Sessió 2
Dijous, 2018: S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous, 2018: S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous, 2018:  No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dijous, 2018: Es restarà -1 punt  d' actitud  a la nota global de les activitats

3rC
Sessió 2
Dilluns 2018: S' afegirà +1 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats
Dilluns 2018: S' afegirà +0,5 punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats 
Dilluns, 2018: No s' afegirà cap punt d' actitud a sumar a la nota global de les activitats 
Dilluns, 2018 : Es restarà -1 punt  d' actitud a sumar a la nota global de les activitats


Bibliografia: 

BATLLE, ROSER; BELTRÁN DEL REY, JORDI; MARTÍN, XUS; PUIG JOSEP M. : Atòmium. Cultura i valors ètics 3r ESO. Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2017 (pàgines 8 i 9)


Webgrafia:


https://lh3.googleusercontent.com/-rilLUNFKces/VnQCBoILbnI/AAAAAAAAXXk/i6Ce5fGg2c8RPQzIsADdKJgQkvamDLR1ACCoYBhgL/s1024/IMG_4761.JPG






No hay comentarios:

Publicar un comentario

SESSIÓ 3 RELACIONS PERSONALS (DIMENSIÓ PERSONAL). Competències 1, 2 CC7 Article 16.

  SESSIÓ 3 RELACIONS PERSONALS  (DIMENSIÓ PERSONAL) Competència 1. Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels prop...